torsdag 12. januar 2012

Mokkacookies

For noe som virker som en evighet siden fikk jeg mokkabønner i pakkekalenderen av mamma. (JA, jeg fikk pakkekalender av mamma! 24 år, nysingel og nettopp flyttet hjem, hun syns vel litt synd i meg da.) Jeg hadde store planer for disse mokkabønnene - cupcakes, cookies eller bare gomle dem i meg rett fra esken. Det ble til at de ble lagt i en skuff og nesten glemt. Helt til jeg skulle lage cookies og plutselig kom på dem. Og bra var det! Mokka-chocolate chipped cookies - fan-freakin-tastic!

Bak disse mokkacookiesene, de er farlig gode. Har du ikke en snill mor som har gitt deg mokkabønner i pakkekalenderen, kan du fint bruke vanlig, mørk sjokolade.

Til 16 cookies trenger du:
110 g romtemperert smør (jeg har kjøpt teit utenlandsk smør. Margarin just doesn't do it for me), 175 g demerarasukker, 1 egg, 1/2 ts vaniljeekstrakt eller vaniljesukker (undertegnede er tom for ekstrakt), 200 g hvetemel, 1 ts natron og 1 pakke mokkabønner (110 g).

Varm stekeovnen til 200 grader.

Tar du smøret rett fra kjøleskapet kan du hjelpe det på vei noen sekunder i mikroen. Ha smør og sukker i en bolle.

Visp godt sammen til du har en luftig blanding.

Visp inn egget.

Ha i mel, natron og vaniljesukker/ekstrakt.

Finn frem mokkabønnene. Jeg har en greie for esker. Se så fin den er da! Åpnes her-flik og greier, jeg blir helt varm inni meg. 

Når du har kommet over den fine esken har du mokkabønnene i med resten. I alle cookie-oppskrifter jeg har lest står det at man skal røre i sjokoladebitene helt, helt til slutt. Flere enn meg som da får problemer med å blande dem jevnt inn? Jeg er ingenting om ikke løsningsorientert, så her er min løsning: bland dem inn med melet. I know. I KNOW!

Bland, bland, bland med en skje til du har en herlig kjeksdeig. Kanskje må du hjelpe til litt med rene fingre, deigen er ganske kompakt.

Ta spiseskje-store biter med kjeksdeig og rull dem til kuler som du presser nesten flate med hendene. 

Stek cookiesene midt i ovnen i 10 minutter til de er gyldne.

Avkjøl 15 av dem på rist mens du gulper i deg sistemann. Stol på meg: Det er det eneste rette å gjøre. SE på den smeltede sjokoladen som renner ut av cookiesen da! Sikle.

Server til noen du er glad i sammen med et stooort glass melk. Om denne personen er deg selv, så er det null stress for meg. Bare kom deg på tredemøllen senere idag! Geez, dette holder på å bli rene kostholdsbloggen...

10 kommentarer:

  1. De så kjempegode ut. Må bare prøves!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. hmmm, fikk mokkabønner av svigermor til jul, dette må testes!

      Og dæven, jeg innså først nå at du er like gammel som meg. Av en eller annen grunn trodde jeg du var eldre!

      Slett
    2. Hehe, skriver jeg som en gamlis? :P

      Slett
    3. Er vel mer at jeg selv ikke har innsett hvor gammel jeg er enda, og bare regner med at alle andre er mye eldre enn meg :P har jo også litt med å gjøre at nesten alle vennene mine ER eldre enn meg, hehe.

      Slett
  2. Nå vet jeg hva jeg skal ut å kjøpe meg i allefall!;) Jeg elsker ting med mokka og kaffesmak, dette blir digg!=D

    SvarSlett
  3. mmmm. så helt fantastisk gode ut!

    SvarSlett
  4. Hei flinke deg!
    Har googlet og googlet for å finne tilbake til bloggen din etter at jeg byttet pc, og endelig fant jeg den igjen! Men ser at du har sluttet å legge ut oppskrifter:(
    Håper virkelig at du vil begynne igjen, savner gode oppskrifter på den gode maten du la ut bilder av..:)
    Håper at det ellers går fint med deg!

    - Marte

    SvarSlett
  5. De så fantasiske ut, dette må jeg prøve!

    SvarSlett
  6. Takk for deilig oppskrift, er skrevet ut og skal prøves snarest! :)

    SvarSlett