søndag 11. september 2011

Rosmarinrundstykker med maldonsalt

Flotte, luftige rundstykker som er nydelige til suppe eller gryterett. Du kan selvsagt bruke tørkede urter og prøv gjerne med andre typer. Litt frø eller kjerner hadde også gjort seg i disse herlige rundstykkene!

Til 20 små rundstykker trenger du:
1 pakke tørrgjær, 1 ts sukker, 1 ts salt, 500 g hvetemel, 3 dl lunkent vann, 1/2 dl olivenolje, 1 ss hakket rosmarin, 1 egg til pensling og maldonsalt til topping.

Ha tørrgjær, sukker og salt i en bolle.

Ha i mel og rør sammen. Hell i vann og olje.

Grovhakk rosmarinen.

Lær av mine feil og bland i rosmarinen FØR væsken...

Elt deigen godt, 5 - 10 minutter.

La deigen heve under et kjøkkenhåndkle i 30 - 60 minutter, ut i fra hva som passer for deg.

Del den ferdighevede deigen i 20 biter og trill små rundstykker.

La rundstykkene etterheve i 30 minutter. Varm stekeovnen til 225 grader.

Pensle dem med egg og strø over litt maldonsalt på hvert rundstykke.

Stek midt i ovnen i 15 minutter. Spis rundstykkene varme til en god suppe eller som de er med masse smør og jarlsberg. Ikke hør på meg hvis du er på diett, jeg er mer HCHF enn LCHF... Jatakk, begge deler!

5 kommentarer:

  1. Disse så gode ut. Kan tenke meg de er ekstra gode til suppe. Fin blogg

    SvarSlett
  2. Det kan jeg skrive under på! Tusen takk :D

    SvarSlett
  3. Hehehehe, elsker HCHF! U rock:D

    SvarSlett
  4. Prøver denne oppskriften nå.... :) gleder meg til og smake

    SvarSlett