lørdag 4. september 2010

Pizzabunn

Denne oppskriften er noe av det aller beste som har skjedd min minilille familie. Har du slike bunner i frysen er en nystekt, sprø og herlig pizza aldri langt unna. Det går mye kjappere å smelle sammen denne enn en Grandis. Det som tar lengst tid er å varme opp ovnen. Og i motsetning til Grandisen så får du denne akkurat så sunn/usunn som du vil.

Jeg pleier gjerne å lage tredobbel porsjon så jeg får brukt opp hele gjæren. Bunnene holder seg godt i frysen og det tar ikke så veldig mye lenger tid å lage tolv istedenfor fire. Ok, litt da.

Til 4 tynne, deilige og akkurat passe sprø pizzabunner trenger du:
3 dl vann, 1 dl olivenolje, 1/3 pakke gjær, 1 ts salt og ca 450 g mel. Her kan du med fordel bruke italiensk tipo 00 mel, som er finere malt enn vanlig hvetemel. Det kan være litt vanskelig å få tak hvis ikke du bor i by, men de har det på litt større Meny butikker vet jeg.

Yes, da begynner vi! Varm opp vann og olje til en fingervarm blanding.

Smuldre gjæren i en bolle.
Hell over vann og olje blandingen og rør til gjæren er helt blandet ut. Ha i salt og hvetemel.
Bland til en jevn deig.

Dekk til og la deigen heve i 1 time.

Sett stekeovnen på full guffe. Ta gjerne på grillelementet om du har det. 

Ha den ferdighevede deigen på en melet benk og del den i fire emner.
Arbeid med et emne om gangen. Lag en flat runding, omtrent som denne.
Legg deigrundingen på et pizzabakerak og kjevl den ut til en tynn og forhåpentligvis rund bunn.

Mine blir aldri runde, men jeg lover: pizzaen smaker godt uansett!
Prikk bunnen med en gaffel. Det hindrer at deigen blåser seg opp under steking.
Så løfter du bakepapiret forsiktig opp og legger det på et stekebrett. Så lett hadde det ikke gått om du hadde kjevlet ut bunnen rett på benken, det kan jeg love deg!
Stek i 3 - 4 minutter midt i ovnen. Det kommer litt an på hvor mye guffe det er på din stekeovn, så følg godt med! Fra perfekt til brent går det veldig fort. Mens en bunn steker gjør du klar den neste.

Avkjøl bunnene på rist. Vil du ha pizza med en gang er det bare å ta på det du måtte ønske og steke på rist på full guffe (igjen) til osten bobler. Hvis ikke venter du til bunnene er kalde, pakker de inn i plastfolie og legger de i frysen til du har lyst på pizza. Da er det bare å ta bunnen rett fra frysen, ha på fyll, legge på rist og steke på full guffe til osten bobler.

1 kommentar:

  1. Herreguuuuuuuuuuud, jeg får vann i munnen av denne bloggen!

    SvarSlett