søndag 26. september 2010

Ostebrød

Jeg er en skikkelig osteperson. Da jeg bodde hjemme og vi skulle ha taco fikk jeg alltid oppgaven med å rive ost. Det ble halvparten til tacoen og halvparten til meg. Let's face it, ost gjør alt bedre!

Til et brød trenger du:
2,5 dl melk, 1 ss sukker, 1 ss tørrgjær, 8 dl hvetemel, 1 ss salt, 75 g romtemperert smør, 2 egg, 150 g revet ost (jeg bruker Jarlsberg), egg til pensling og havregryn til strøing.

Ok, da setter vi i gang! Begynn med å varme melken til passe, lunken, gjærbakst temperatur. Eller fingervarm som det også blir kalt. (Der holdt jeg på å skrive kalt med d. Flaut for en som har studert norsk på høgskolenivå! Huff, nei, nå tenker vi ikke mer på det.)

Ha i gjær og sukker og la det stå til det skummer.

Ha blandingen i en bakebolle og bland i egg, salt, smør og mel. Her er det viktig at smøret er mykt, ellers får du ikke blandet det ordentlig ut. Deigen skal være litt løs.

Riv osten + litt ekstra for osteelskende ganer. Se den roper på meg. «Spis meg. Spiiiis meg!» What's a girl to do...

Bland det som er igjen av osten sammen med deigen. Bruk hendene (nyvaskede og desinfiserte såklart) til å blande den ordentlig inn. La deigen heve i 1 1/2 time.

Imens kan du se klipp fra Live from Apollo på Youtube, bli inspirert her eller kaste bort tiden på helt andre ting.

Etter heving ser deigen ca slik ut. 

Smør og mel en brødform som tar 3 liter.

Legg deigen i formen og la den heve i 1 time.

Etter heving pensler du deigen med egg.

Og strør havregryn over.

Stek brødet på 225 grader i 15 minutter. Sett ned temperaturen til 175 og stek videre i 20 minutter.

Ta det ferdigstekte brødet ut av formen. Sikle litt.

Nystekt ostebrød serveres selvsagt med masse godt smør og ikke minst ost!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar