søndag 22. mai 2011

Sitronformkake med sitronsirup

En deilig, frisk og mektig formkake med herlig sitronsmak! Sitron er en av mine favorittsmaker. Friskt, syrlig og helt enestående. Passer like godt i bakverk som i middagsretter. Jeg har nesten like sterke følelser for sitron som jeg har for pepper. Nesten.

Uansett. Denne kaken er god. Mer trenger jeg egentlig ikke å si.

Til en formkake trenger du:
Til kaken: 320 g sukker, 3 egg, revet skall av 2 sitroner (gjerne økologiske), 350 g hvetemel, 1 1/2 ts bakepulver, 1 ts salt, 2,5 dl helmelk, 1 ts vaniljesukker og 200 g smør.
Til sirupen: saften av 1 sitron, 50 g sukker og 1 dl vann.

Sett stekeovnen på 175 grader.

Ha sukker, egg og sitronskall i kjøkkenmaskinen hvis du er så heldig som har en. Jeg brukte håndmikser.

Bland godt sammen.

Sikt mel, bakepulver og vaniljesukker i en annen bolle. Ha 1/3 av melblandingen i bakebollen.

Bland godt og ha i 1/3 av melken og visp den godt inn.

Fortsett til du har blandet i alt melet og melken.

Smelt smøret i en kjele.

Ha smøret i bakebollen.

Rør godt til det er blandet helt inn. Det er lov å prøvesmake litt deig!

Ha deigen i en smurt form. Min måler 27x10 cm, men du kan godt bruke en litt større. Som du ser ble formen veldig full. Stek kaken midt i ovnen i 1 time og 20 - 30 minutter.

Til sirupen har du sitronsaft, sukker og vann i en kjele. Kok opp over lav varme.

La det koke til det har kokt inn til halvparten så mye. 

Sett den ferdigstekte kaken på en rist over vasken. Stikk små hull i kaken med for eksempel en cocktailpinne. Hell over sirupen, litt og litt.

Ta kaken ut av formen og la den avkjøles litt på en rist. Jeg smurte ikke formen godt nok, så litt av bunnen satt igjen i formen da jeg tok ut kaken. Lær av mine feil: Smør formen ordentlig.

1 kommentar:

  1. Pleier å ha med Valmuefrø. Dette er den beste sitronkakeoppskriften jeg vet om.

    SvarSlett