fredag 20. mai 2011

Karrigryte med kjøttdeig og kikerter

En deilig, mettende gryte som smaker fantastisk! Jeg ble positivt overrasket første gang jeg laget denne, for jeg må innrømme at jeg ikke syns den ser så veldig innbydende ut... Men bare prøv den, så er jeg sikker på at du også blir overbevist. 

Til 4 porsjoner trenger du:
400 g kjøttdeig (gjerne av svin), 1 løk, 2 hvitløksfedd, 2 gulrøtter (skrelt og skjært i terninger), 1/2 middels stor purre (renset og skjært i strimler), 1 boks kikerter, 1 ts karri, 1 ts spisskummen, 5 dl vann, 1 kjøttbuljongterning, salt og pepper.

Skjær løk og hvitløk i terninger.

Brun kjøttdeig sammen med løk og hvitløk i litt olje.

Ha i purre, gulrøtter, kikerter (som du har skylt godt!), karri og spisskummen. La det surre i noen minutter.

Ha i vann og buljongterning og la det koke i 20 minutter til væsken har kokt inn.

Server karrien med en klatt rømme, crème fraîche eller yoghurt naturell (det du måtte ha i kjøleskapet) og godt brød med godt smør.

5 kommentarer:

  1. Herregud, dette var fantastisk! Mannen og jeg er stappmette og ønsker oss mer! Jeg hadde litt limejuice og malt koriander oppi, og hadde mer av kummin og karry. Kan tenke meg frisk koriander hadde vært superdigg også. Jeg glemte å kjøpe rømme, så det ble tyrkisk youghurt, det passet veldig godt!

    Takk for maten ;D

    SvarSlett
  2. Godt å høre at det falt i smak! :D Skal prøve med dine små endringer neste gang!

    SvarSlett
  3. Jeg er håpløs på å følge oppskrifter nøyaktig, må alltid endre bare biiiiiittelittegrann :P

    SvarSlett
  4. Forresten: Denne funker supert som veggisgryte. Bare dropp kjøttdeigen og erstatt kjøttbuljong med grønnsaksbuljong. Smaker like godt, metter like mye, blir mye billigere!

    SvarSlett
  5. Takk for tipset - det skal jeg prøve neste gang :D Alltid kjekt med variasjon!

    SvarSlett