fredag 22. juli 2011

Peanøttcookies med sjokolade

Disse deilige kjeksene er utrolig enkle å lage! Det går kjapt og du kan nyte dem innen 20 minutter, det har du mitt ord på. Skulle du sitte igjen med mengder med peanøttsmør som du ikke vet hva du skal bruke til, så bruk dem på denne sjokoladesausen - tro meg, det er det eneste riktige å gjøre! Oppskriften på cookies fant jeg på glasset med peanøttsmør avbildet nedenfor.

Til 10 cookies trenger du:
150 g glatt peanøttsmør, 150 g sukker, 1 egg, 1 ts vaniljeekstrakt (eller vaniljesukker), 1 ts bakepulver og 5 ruter mørk sjokolade.

Sett stekeovnen på 200 grader.

Ha peanøttsmør, sukker, egg, vaniljeekstrakt og bakepulver i en bolle. Bland godt sammen.

Finhakk sjokoladen.

Ha sjokoladen i kjeksdeigen...

...og bland godt sammen.

Væt hendene i litt vann - det gjør det lettere når du nå skal forme små boller omtrent på størrelse med en valnøtt. Press dem sammen og legg dem på bakepapirkledd stekebrett (jeg var tom for bakepapir og måtte ty til aluminiumsfolie).

Stek cookiesene midt i ovnen i 10 minutter.

Kjeksene smaker best lunkne eller kalde med et stort glass melk ved siden av!

2 kommentarer:

  1. Takk for flott oppskrift som jeg vil prøve. Tenkte disse ville være fine å servere etter et grillmåltid.
    Beste hilsen Superkokken :-)

    SvarSlett
  2. Disse er fine å servere når som helst, skal jeg si deg ;)

    SvarSlett