onsdag 6. juli 2011

Spinat- og løkterte med skinke

Dette er min versjon av en nydelig terte fra Hjemme hos Jamie. Fantastisk sprøtt paiskall fylt med spinat, myk rødløk, skinke og en utrolig god oste«saus»! Nesten like god kald som varm og super å ha med seg som lunsj dagen etter.

Til en stor terte (4 -6) trenger du:
Til paiskallet: 500 g hvetemel, 250 g kaldt smør, 1 ts oregano, 2 egg og en skvett melk (1 - 2 ss).
Til fyllet: 200 g fersk spinat, 1 - 1 1/2 rødløk, 1 hvitløksfedd, 1 ts oregano, salt og pepper, 200 g skinke, 1 boks crème fraîche, 3 egg, 150 g parmesan og 1 klump fersk mozzarella.

Skjær det kalde smøret i terninger.

Ha mel og smør i en kjøkkenmaskin.

Kjør til en smulete blanding.

Ha i oregano og kjør til krydderet er blandet inn.

Ha i egg og kjør maskinen i 30 sekunder. Hvis deigen kommer sammen, trenger du ikke ha i melk. Hvis det trengs har du i litt melk.

Og kjører til deigen samler seg.

Ha deigen på en melet benkeplate.

Press deigen sammen og dytt den sammen til en rund, flat klump.

Pakk deigen i plast og la den hvile i kjøleskapet i minst 30 minutter.

Strø litt mel på benken og deigen og kjevl den ut til et stort rektangel. Paideigen skal dekke en langpanne, så pass på at du kjevler den stor nok.

Fordel deigen i langpannen. Jeg bruker en med lave kanter og dekker den med bakepapir. Lag tydelige kanter rundt hele paideigen. Sett langpannen i kjøleskapet i 30 minutter.

Varm ovnen til 200 grader. Prikk hele deigen med en gaffel. Stek paiskallet midt i ovnen i 6 - 8 minutter.

Mens paiskallet steker, kan du kutte rødløken i tynne skiver.

Kutt hvitløken i skiver.

Varm en stekepanne over lav-middels varme og ha i litt smør og olje. Stek rødløken i 10 minutter til den er helt myk. Pass på at den ikke får farge.

Ta det ferdigstekte paiskallet ut av ovnen.

Ha hvitløk og oregano i stekepannen med den myke rødløken.

Skyll godt av spinaten.

Ha litt og litt spinat i stekepannen.

La spinaten falle helt sammen før du har i litt mer spinat.

Fortsett til all spinaten er blandet inn.

Riv parmesanen.

Ha crème fraîche, parmesan og egg i en bolle.

Visp det godt sammen og ha i godt med nykvernet pepper og litt salt.

Fordel spinat- og løkfyllet i paiskallet.

Dryss over skinkebiter og hell over oste«sausen». Vil du lage en vegetarisk variant, kutter du skinkebitene. Terten blir supergod uansett!

Skjær mozzarellaen i tynne skiver og fordel dem utover terten.

Stek midt i ovnen i 15 - 20 minutter til fyllet har stivnet. Spises varm eller kald, med eller uten salat ved siden av.

9 kommentarer:

  1. Hei,

    Denne så supergod ut - den skal definitivt testes ut til helgen - med et glass rødvin til!

    Fine bilder - men du trenger vel ikke legge ved 31 bilder (!) til en oppskrift som er så enkel som denne? Jeg synes iallfall ikke at det hjelper meg i matlagingen, eller at det gir en estetisk opplevelse å se bilde av hver ny ingrediens som er blandet i, deigen før og etter at plast er pakket rundt, prikket med gaffel etc. Kutt ut halvparten av bildene, så blir det virker bra!

    En annen ting - kunne du kanskje lagt inn en sånn "skriv ut"-funksjon (som du finner blant annet på www.trinesmatblogg.no og http://kjoekkentjeneste.blogspot.com/ ? Da er det så mye enklere å følge oppskriften (enn å ha pc'en stående)... og det blir enda enklere hvis det ikke er så mange bilder (men det er meg, da).

    For øvrig mange fristende retter!

    (vil du ha flere følgere; skriv Trines, kjøkkentjeneste, mat på bordet, hobbykokken, smattetherese etc - og henvis gjerne til bloggen din... så skal du se at flere blir oppmerksomme på den (for det fortjener den!)

    SvarSlett
  2. Hei!

    Jeg har nå lagt inn print friendly-knapp, takk for tipset!

    Jeg har fått tilbakemeldinger fra andre som syns det er flott at jeg har så mange bilder, så det kommer jeg til å fortsette med. Nå kan du jo trykke på skriv ut knappen og ta vekk alle bildene, så slipper du dem hvis du syns det blir for mye. Og - med fare for å høres ut som et lite barn; det er jo strengt tatt min blogg, så jeg gjør slik som jeg selv vil :)

    SvarSlett
  3. 2xIna har startet http://www.matbloggsentralen.blogspot.no
    Hvis du har lyst at din matblogg skal være med, send oss en mail eller legg igjen en kommentar på bloggen!
    Velkommen!

    SvarSlett
  4. Tusen takk for "print"-knappen - det er så kjekt! Jeg har massevis av oppskriftene dine skrevet ut og satt inn i perm (da har jeg klippet og limt inn i word, og fjernet noen av bildene, slik at ikke oppskriften tok så mange sider, før jeg har skrevet ut).

    Selvfølgelig gjør du som du vil - det er jo din blogg! Det var ikke meningen å fornærme deg, altså, jeg ville bare komme med min erfaring / synspunkter... Opp til deg, - og nå blir det jo enda lettere for meg å fjerne noen av bildene!

    Ha en fortsatt strålende sommer!

    PS - bli med i matbloggsentralen, da!

    SvarSlett
  5. Den permen skulle jeg likt å sett. Blir nesten litt satt ut av å tenke på at noen har oppskriftene mine printet ut i en perm!

    Ha en (sol)strålende sommer selv! Jeg blir selvsagt med i matbloggsentralen - en super side :)

    SvarSlett
  6. Jeg synes ikke du skal høre på Sofie. Jeg synes det er utrolig flott med så mange bilder!!!! Det er jo litt av poenget med en slik blogg at man skal la seg friste av bildene som viser de ulike stegene. Vet du er innspirert av The Pioner Woman som jeg også elsker og dette er jo et av varemerkene hennes. Men når det er sagt så ELSKER jeg den nye Print knappen :-)

    SvarSlett
  7. Tusen takk, Elisabeth, det setter jeg virkelig pris på! Elsker Pioneer Woman selv, og blir veldig inspirert av hennes fantastiske retter og ikke minst bilder! :)

    SvarSlett
  8. Ser ut som en enkel og grei middag eller en god kveldssnacks.. Takk
    Mvh
    Bjørnar B. Waage
    www.matlidenskap.com

    SvarSlett
  9. Da har jeg lagt ut min versjon :-) Venter spent på ditt neste innlegg!

    SvarSlett