mandag 17. januar 2011

Jamies kanelsnurrer

Jeg fikk Jamies Amerika til jul. Mange sære oppskrifter (som alligator popcorn!), men også masse fristende. Bake-freak som jeg er trekkes jeg mot desserter og kaker, derfor var denne kanelsnurrekaken et naturlig førstevalg.
Folk kan si hva de vil om Jamie Oliver, jeg liker han uansett.

Og det er liten tvil om at han kan lage mat! La oss lage en gigantisk bollekake! Til deigen trenger du:
1 kg hvetemel, 1 pose tørrgjær, 1 ss flytende honning, 1 ts havsalt, 6 dl lunkent vann og litt olje. (Sidenote: Jeg syns det var rart uten sukker i deigen. Neste gang vil jeg bruke ca 50 g sukker i deigen og 50 g mindre sukker i fyllet.)

Ha gjær, salt og honning i en bolle.

Bland i melet.

Hell i vann og bland til en jevn og smidig deig. Ha deigen på en melet benk og elt deigen godt i noen minutter.

Pensle en bolle med litt olje. Dette syns jeg ærlig talt var litt rart, men tro meg - det er egentlig ganske genialt!

Ha deigen oppi bollen igjen og la den heve under et kjøkkenhåndkle i 30 minutter.

I mellomtiden lager vi fyllet, folkens! Fyll er alltid best, yes?
Finn frem: 100 g mandler, 100 g hasselnøtter, 150 g usaltet smør, 2 ts kanel, 5 ss flytende honning og 100 g demerarasukker.

Varm stekeovnen til 180 grader. Bre nøttene utover et stekebrett.

Rist nøttene i ovnen i 6 - 8 minutter, til de er gylne. (Sidenote: rist gjerne noen ekstra - nøttene er veldig gode!)

Mens nøttene er i ovnen tar du mykt smør og kanel i en bolle...

...og blander, blander, blander...

...helt til smøret er helt mykt og kanelen er blandet inn.

Pakk nøttene inn i et kjøkkenhåndkle.

Og bank i vei med en kjevle. Flott måte å få ut aggresjon på.

Mandlene er «tough nuts to crack» (I crack myself up), men det er ikke så nøye.

Ha nøttene i bollen med kanelsmøret.

Rør det godt sammen.

Ding! Deigen er ferdighevet! Nå skal du få høste godene av oljesmuringen vi gjorde i sted.

Ta-dah! Deigen glir ut av bollen lett som bare det. Takk, Jamie.

Dryss mel på benken og kjevle deigen ut til et stort «rektangel». Smak over form...Smak over form...

Klatt nøttesmøret på deigen.

Og bre det jevnt utover.

Ringle over honning.

Smør en 30x40 ildfast form. Ikke spar på smøret. 

Dryss på alt demerarasukkeret. Fordel det oppover kantene også.

Rull sammen «rektangelet» til en lang, digg greie.

Skjær av ca 3 cm tykke skiver.

Fordel snurrene i den ildfaste formen. Du kommer til å tenke at det ikke blir plass. LAG plass, menneske. Skvis, dytt og dra. Det går til slutt.

Aiaiai, jeg kunne spist den rå.

Men det gjorde jeg ikke. Istedenfor lot jeg den etterheve i 20 minutter før jeg drysset over ekstra kanel og sukker. Så stekte jeg hele greien midt i ovnen på 180 grader i 25 - 30 minutter.

NAM!

Får du ikke vann i munnen av dette, så vet ikke jeg...

Før servering snur du hele kanelsnurrekaken opp ned og sniffer inn den herlig lukten av kanel og karamellisert sukker.

Prøv å ikke spis hele selv. Del med de snilleste, søteste, morsomste vennene du har. Det er nemlig kun de som fortjener en kake så digg. Neida. (Joda)

Husk mine sidenotes: mer sukker i deigen, mindre i bunnen av formen. Og rist flere nøtter (mindre viktig).

1 kommentar:

  1. Hei! KOm over bloggen din ved å søke etter kanelsnurrer. Dette så godt ut! Tror du det går ann å bruke vanlig sukker? Skal det ikke være smør eller olje i deigen? Tror jeg skal prøve denne oppskriften en dag :)

    SvarSlett