lørdag 8. januar 2011

Mac 'n cheese - litt sunnere

Mannen i huset er helt vill etter mac 'n cheese. Hadde jeg ikke aktivt puttet annen mat i munnen på ham, hadde han nok levd av det. Ikke noe jeg kan gjøre noe med - vi har alle våre favoritter (jeg har mange: for eksempel her, her og her). Men jeg kan ihvertfall prøve å utkonkurrere den fettete, fiberløse, kunstige ferdig-mac 'n cheesen med en hjemmelaget og fiberrik (men sikkert like fettete) versjon.

Oppskriften er hentet fra Jamie Olivers «Alle kan lære å lage mat». En veldig god kokebok som lærer deg å lage sunn, hjemmelaget mat raskt.

Yes, da setter vi i gang! Til en enorm porsjon (4 - 6) trenger du:
1/2 blomkålhode, 200 g cheddar (min er fra Menys ostedisk, men bruk den du liker best), 100 g parmesan, en bunt persille (blad eller krus), 400 g tørket makaroni med fiber, 2 dl crème fraîche og salt&pepper.

Begynn med å koke opp en stor kjele med saltet vann.

Så rasper vi osten. Cheddar...

...og parmesan. Mauling er naturligvis lov (alltid).

Finn frem blomkålhodet, del det i to.

Kutt vekk grønne blader og enden på stilken.

Del blomkålen i små buketter.

Skjær stilken i tynne skiver.

Omtrent nå koker vannet. Ha makaroni og blomkål oppi kjelen. Kok etter anvisningene på makaronipakken.

Ta en stor glassbolle og sett den over kjelen. Ha cheddar og parmesan i bollen.

Bland i crème fraîche. Rør godt.

Fortsett å røre til osten smelter og sausen er glatt. Ta bollen av kjelen.

Finhakk persillen. Her er forresten den supergode og fine kniven jeg fikk til jul av min kjempesøte og snille søster. Du er best!

Bland persillen med ostesausen.

Smak til sausen med salt og pepper.

Nå burde makaronien og blomkålen være ferdig kokt. La det renne av seg i et dørslag, men ta vare på litt av kokevannet tilfelle sausen blir for tykk.

Ha makaroni og blomkål tilbake i kjelen og bland inn ostesausen. Er konsistensen tykkere enn du ønsker, blander du inn litt av kokevannet.

Server mac'n cheese med en salat eller (nybakte) rundstykker.

1 kommentar:

  1. Jeg er med i innlegget ditt! :D så masse spennende oppskrifter du plutselig kom med:) gleder meg til å prøve denne og tomatsuppen. Er kniven god?

    SvarSlett