mandag 22. august 2011

Blomkålsuppe med bacon

Etter tre uker i USA har jeg veldig lyst på «vanlig» norsk mat. Derfor står blomkålsuppe, kjøttkaker og fiskegrateng på menyen denne uken! I dag ble det blomkålsuppe. Jeg har alltid elsket det og slikket omtrent kjelen ren da jeg bodde hjemme og mamma lagde blomkålsuppe. Dette er hennes oppskrift med en liten vri - sprøstekte baconbiter. Som dere sikkert vet: Bacon gjør alt bedre!

Til to trenger du:
1/2 blomkålhode, 1 1/2 liter vann, 1 1/2 ts salt, 4 baconskiver, 2 ss smør, 2 ss hvetemel, 1 ts mørkt buljongpulver og pepper til servering.

Begynn med å koke opp vannet med salt.

Kutt blomkålhodet i små buketter og skjær stilken i små biter. Jo mindre biter, jo mindre tid tar det før de kokes møre. Men husk at du gjerne vil ha litt å tygge på.

Kok blomkålbukettene og stilkbitene i vannet til de er møre. Det tar 10 - 15 minutter ut i fra hvor store biter du har.


Kutt baconskivene i strimler.

Stek dem i en tørr panne over middels varme til du har sprø baconbiter.

La baconet renne av seg på litt tørkepapir. Da er du sikret at ikke baconet blir «vassent».

Ha blomkålen og grønnsakskraften over i en bolle. Smelt smøret i samme kjelen.

Rør inn melet.

Hell i en og en øse med blomkålkraft. La det tykne før du har i mer. Ikke ha i for mye på en gang, da kan du ende opp med for tynn suppe. La suppen koke i 5 minutter.

Rør inn buljongpulver, litt og litt til du syns smaken er bra.

Server med suppen med blomkålsbukettene, baconbiter og et pepperdryss.

5 kommentarer:

  1. Så bra du er tilbake!!!!! Unner deg ferie altså, men har savnet innleggene dine! Faktisk så mye at jeg måtte begynne med egen blogg til slutt :-) Datteren min har en ny favoritt pai, nemelig din versjon av Jamies spinat og løkterte. Tenkte jeg skulle lage et innlegg med denne og håper det er greit for deg så lenge jeg lenker til deg? Håper det :-)

    SvarSlett
  2. Velkommen tilbake, har savnet bloggen din :) Gleder meg til høstoppskrifter a la matvrak!

    SvarSlett
  3. Tusen takk for hyggelige kommentarer! Gøy :D

    Eli - selvfølgelig kan du det! Null problem :) Skal sjekke ut bloggen din med en gang!

    SvarSlett
  4. Takk, godt å være hjemme til kjøkkentingene mine! Savnet dere, visper og boller ;)

    SvarSlett