onsdag 31. august 2011

Grønnsak- og nudelsuppe

Høsten er her og med den følger forkjølelse, sår hals og kald kropp. Denne suppen lager jeg hver gang jeg føler meg litt småtufs. I dag er det forkjølelse og feber som herjer kroppen, men jeg håper på å være tilbake til mitt normale friske og raske selv på null komma niks. Suppen blir aldri helt lik, jeg slenger som regel bare oppi det jeg har i kjøleskapet. Varier etter det du liker eller har.

Til to (eller en veldig sulten/syk):
1 gulrot, 1 potet, 1/2 løk, 2 hvitløksfedd, 1 ss smør, 7,5 dl vann, 1/2 buljongterning, 40 g risnudler (jeg har kjøpt mine på Asiamat, men jeg tror de har på Meny også), salt og pepper. Vil du ha litt kikk i suppen kan du ha i en hakket chili eller chilipulver.

Skjær alle grønnsakene i skiver.

Surr løk og hvitløk mykt i smøret.

Jeg hadde i 1 ts chilipulver. Det gjorde suppen litt hot, men ikke for mye. Jeg er litt pingle når det kommer til sterk mat, så det kan godt være du må ha i mer.

Ha i gulrot og potet...

...og hell over vann. Rør inn den halve buljongterningen. La suppen koke i 10 minutter. Pass på at grønnsakene ikke blir overkokt.

Ha i nudlene og kok videre i 2 minutter.

Det var det! Så enkelt kan det gjøres, og jeg lover deg at denne suppen er GOD! Smak til med salt og pepper og spis i sofakroken inntullet i ditt beste teppe. Jeg kjenner meg bedre allerede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar