tirsdag 19. april 2011

Asparges med bacon

Bacon surret rundt aspargestopper grillet i ovnen passer til det meste. Hva med å servere et lite stykke luksus til frokost i påsken? Server asparges til bløtkokt egg og dypp tuppene i eggeplommen. Eller kanskje ved siden av ovnsstekt egg?

Til seks baconpakkede asparges trenger du:
18 aspargestopper (en pakke), 6 biter bacon (her er det tynt bacon som gjelder slik at det blir mest mulig sprøstekt), salt, pepper og olje.
Sett stekeovnen på 225 grader.

(Hvis du har vanlig asparges må du knekke og skrelle dem før du koker dem et par minutter i lettsaltet vann. Så er det bare å fortsette som under.)

Surr hver baconbit rundt tre aspargestopper. Legg dem i en ildfast form.

Krydre med salt (ikke så mye, bacon er jo ganske salt!) og pepper.

Ringle litt olje over. Stek i 8 - 10 minutter, alt etter baconet.

Aspargesene smaker friskt og crispy inni det sprøstekte baconet!

5 kommentarer:

  1. Asparges med serranoskinke er jo sikker suksess -men bacon må jo bare være enda bedre. Ser himla godt ut.

    SvarSlett
  2. Jeg må bare innrømme at jeg ikke har smakt «originalen» med serranoskinke... Denne oppskriften var mitt første møte med asparges og den falt så godt i smak at jeg ikke har fått meg til å prøve andre varianter enda. Men det kommer nok!

    SvarSlett
  3. Så nydelig ut, skal prøve som forret til indrefilet i kveld! Nam nam :-) takk for tips!

    SvarSlett
  4. Bruker d som tilbehør til biffen, steker i panne, men smaker himmelsk :D

    SvarSlett
  5. Smakte dette akkurat nå og veldig fint som kveldskos en kveld :) spennende å lage noe nytt :)

    SvarSlett