mandag 18. april 2011

Cupcakes og formkake med ingefær

 
Dette skulle egentlig bli en rund kake. Men så kom jeg på, midt i bakingen, at min eneste springform er rusten som bare det. Pytt sann, da lager vi cupcakes og formkake i steden for da! Jeg er ikke så vanskelig på det skjønner du. Så lenge det er kake, så er ikke formen så nøye.

Til 12 cupcakes og 1 liten formkake (eller 1 rund kake) trenger du:
3 egg, 2 dl sukker, 125 g smør, 2 dl rømme, 3 ss mørk sirup, 500 g hvetemel, 1 1/2 ts bakepulver, en stor bit fersk ingefær og 100 g melis til glasur.

Sett stekeovnen på 175 grader.

Skrell ingefærbiten. Den er litt trevlete og vanskelig, men med en skarp potetskreller går det greit.

Riv den på den fine siden av rivjernet. (Jeg ønsker meg veldig et microplane, for min IKEA-sak er ikke mye å skryte av.)

Ha egg og sukker i en bolle/kjøkkenmaskin.

Pisk det lyst og luftig. Det tar litt tid, rundt 5 minutter vil jeg si.

I mellomtiden smelter du smøret.

Ha rømme, smør og sirup i bollen med eggedosisen.

Rør det godt sammen. Blandingen får en fin og karamellaktig farge av sirupen, yum!

Bland sammen med og bakepulver i en annen bolle. Da blir bakepulveret mer jevnt fordelt i deigen.

Ha mel og bakepulver i bollen med resten og rør det kjapt sammen for hånd.

Bland i ingefær til slutt. Røren blir ganske tykk.

Smør en liten kakeform. Min måler 10 x 20 cm, men du kan godt lage den i en større form og kutte ned på antall cupcakes.

Ha i røren og fordel den jevnt utover.

Resten av røren har du i muffinsformer.

Sett kaken og cupcakesene midt i ovnen. Stek i 20 minutter. Ta ut cupcakesene. Skru ned temperaturen til 150 grader og la kaken steke i 30 minutter til. Kjenn etter med en tannpirker eller kakenål om den er ferdigstekt i midten. (Hvis du lager rund kake steker du den i 50 minutter, men på 180 grader.)

Mens kaken steker ferdig kan du jo spise noen cupcakes.

Eller pynte noen OGSÅ spise dem. Bland melis sammen med noen teskjeer vann. Ha i en teskje om gangen, til du får den konsistensen du ønsker. Ha i noen dråper konditorfarge om du vil. Grønn for eksempel, den ser jo alltid så naturlig ut...

Avkjøl kaken på rist før du skjærer den i skiver. Eller du kan dekke den med grønn melisglasur. Eller fryse kaken og spare den til du får uventet besøk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar