onsdag 6. april 2011

Risotto med smørstekt sopp

Aiaiai, denne rykket rett inn på første plass (foran Sitronrisotto) på listen over Mine Beste Risottoer! Jeg elsker risotto og jeg elsker sopp, så dette måtte jo bli en killer-kombo. Jeg blir veldig glad når jeg oppdager nye favoritter! Det er nesten litt trist at mat har så stor innvirkning på humøret mitt...

Til en person trenger du:
1 liten løk, 1 liten selleristilk, 1 buljonterning, 3 ss smør, en klunk olje, 100 g risottoris, 40 g revet parmesan, en neve sopp etter eget valg (helst ikke sjampinjong... Jeg brukte østerssopp), saften av litt mindre enn halvparten av en lime (flott forklart, hva?), tørket (eller fersk hvis du har) timian, salt og pepper.

Kok opp 1 liter vann og buljongterning.

Finhakk stangsellerien.

Skjær løk i små terninger.

Varm 1 ss av smøret og olje i en panne.

Skjær soppen i biter på ønsket størrelse.

Surr løk og selleristilk i smøret og oljen i et par minutter. Ha i risottoris og bland den godt sammen med resten av gjengen.

Hvis du har hvitvin kan du ha i et lite glass nå. Hvis ikke begynner du med en øse buljong. Hold buljongen varm under risotto-røre-prosessen.

La buljongen koke nesten helt inn før du har i en ny øse. Fortsett slik til risen er kokt al dente. Smak innimellom for å sjekke.

Smelt 1 ss smør i en annen stekepanne. Fres soppen over middels-høy varme i noen minutter.

Når risottoen er ferdigkokt tar du den av varmen. Du ser den har blitt tykk og kremete. Mmmm!

Bland inn den siste spiseskjeen med smør og all parmesanosten.

Bland den smørstekte soppen med limesaft, litt timian og litt salt&pepper.

Legg risottoen på en tallerken og fordel soppblandingen over. Kvern over litt mer pepper. Spis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar