søndag 27. februar 2011

Grove bagels

Bagels minner meg om The O.C. Kanskje ikke superkult av meg å innrømme det - men jeg var blodfan! Dette er en litt grovere, men absolutt like god variant. Fylles tradisjonelt med kremost og røkelaks og det er ikke uten grunn! Smaker himmelsk. Prøv da vel!

OBS: Disse skal heve i 8 - 10 timer! (Bare sånn at du ikke begynner på oppskriften for så å finne ut at du ikke får bagels før om kjempelenge. Det er sånn jeg pleier å gjøre... Glemme å lese hele oppskriften før jeg begynner. Jeg skylder på entusiasme istedenfor den egentlige grunnen som er at jeg er helt utrolig distré.)

Til 12 bagels trenger du:
25 g gjær, 5 dl vann, 2 ss olje, 2 ss sukker, 2 ts salt, 400 g sammalt hvete fin og ca 300 g hvetemel. Pluss 3 liter vann og 6 ss sukker til koking.

Smuldre gjæren i en bakebolle.

Hell over kaldt vann og rør ut gjæren.

Ha i sukker, salt, olje og sammalt hvete.

Rør det godt sammen.

Ha i mesteparten av hvetemelet.

Bland til du har en jevn deig som slipper bollen. Elt den godt i 5 - 7 minutter. Heldige deg om du har en maskin som kan gjøre jobben for deg! Dekk til med plast og la deigen heve i kjøleskapet i 8 - 10 timer.

Ta den ferdighevede deigen ut av kjøleskapet. 

Ha deigen på en melet benk. 

Elt den litt så den blir jevn og fin.

Del deigen først i to også i seks. Trill hver bit til en ca 20 cm lang pølse.

Form til en bagel. Press endene godt sammen slik at de ikke løsner.

Legg bagelsene på bakebrett. La dem heve under et kjøkkenhåndkle i 20 - 30 minutter.

I mellomtiden koker du opp 3 liter vann med 6 spiseskjeer sukker i en stor kjele. 

Sett stekeovnen på 200 grader.

Legg tre bagels i det kokende vannet. La dem koke i 2 minutter på den ene siden...

...og to minutter på den andre siden. De vokser ganske heftig!

Legg de ferdigkokte bagelsene tilbake på bakebrettet og strø over sesamfrø og valmuefrø. Stek dem midt i ovnen på 200 grader i 20 - 25 minutter.

La bagelsene avkjøles på rist.

Mmm, ingenting gir meg mer vann i munnen enn fersk bakst!

Skjær en bagel i to mens den fremdeles er lunken.

Smør på smøreost og legg på røkelaks. God frokost/lunsj/kvelds! Bagelsene er supre å fryse og smaker også veldig godt ristet.

4 kommentarer:

  1. Å, dette husker jeg vi lagde i heimkunnskapen på ungdomsskolen...

    SvarSlett
  2. Hehe, når du sier det så tror jeg vi lagde det også..

    SvarSlett
  3. Stilig. Mange måter å forholde seg til elting på. Lengre hevingstid f.eks, som i det eltefrie brødet :) Ellers kan du prøve denne metoden:

    http://www.youtube.com/watch?v=yno_JaLvfOc&feature=player_embedded

    SvarSlett
  4. Blodfan av the O.C sjøl..å har en maraton me serien igjen no, hehe, bli aldri lei!;) Så fikk lyst på bagels etter æ bynt å se serien igjen! Så da mått æ google d!;)

    SvarSlett