tirsdag 1. februar 2011

Kylling tikka masala

Dette er uten tvil en av mine favoritt Pioneer Woman oppskrifter. Hvor hun får alle de fantastiske oppskriftene fra er for meg et under. Bloggen hennes er absolutt verdt å sjekke ut, selv om den er på engelsk. En del av ingrediensene er rett og slett umulig å få tak i i Norge, og det er jo litt demotiverende, men bloggen er superbra inspirasjon uansett!

Jeg har surret litt med oppskriften - laget saus til fire og kylling til to. Vims Vimsesen, det er meg! Uansett - jeg skriver som om det er til fire (prøv å se dobbelt på bildene med kylling). Det gir et litt mindre sausete sluttresultat, noe som burde bli ganske perfekt!

Så, til FIRE porsjoner trenger du:
Kjøtt: Fire kyllingfileter, 1 dl youghurt naturell, salt, spisskummen og koriander.

Til sausen: smør, 1 stor løk (eller en middels og en liten), 4 hvitløksfedd, en bit ingefær på størrelse med tommelen din (eller lillefingeren om du ikke er så glad i ingefær), 3 ss garam masala krydder, 1 ts salt, 1 boks knuste tomater, 1/3 l. fløte. Og ris ved siden av.

Begynn med kyllingen: Sett ovnen på så varmt det går, helst med grillelement på.

Legg kyllingfiletene (alle fire, der altså) på et fat og dryss på godt med spisskummen, koriander og salt.

Snu filetene og gjenta på den andre siden.

Dekk med yoghurt.

Bruk dine rene og pene fingre og velt kyllingefiletene rundt i yoghurten til de er godt dekket.

Dekk en langpanne med folie (yoghurten kan være vanskelig å få vekk, selv fra slipp-lett former) og legg over en rist.

Legg kyllingfiletene på risten og stek dem på full varme øverst i ovnen med grillelement på i omtrent 5 minutter. Følg godt med.

Mens kyllingen står i ovnen lager vi saus. Hakk løken.

Smelt smør i en stekepanne.

Stek løken til den er gyllen og myk.

Etter 5 minutter tar du kyllingen ut av ovnen og snur den. Sett den inn igjen i 5 nye minutter.

Finhakk hvitløk...

...skrell ingefær...

...og finhakk den også.

Tilsett hvitløk og ingefær til løken.

Ha i salt og garam masala krydder.

Bland det godt sammen.

Hell på hakkede tomater.

Rør godt og la sausen småkoke i 5 minutter.

Da burde kyllingen være ferdigstekt. Den kan godt være mer «brent» enn dette.

La kjøttet avkjøles litt før du skjærer det i munnfullstore biter. Namnam! Kyllingen blir veldig mør og saftig av yoghurten. Du kan godt bruke yoghurtstekt kylling til andre ting, for eksempel i en salat eller til en sandwich. Prøv med forskjellige krydder!

Etter at sausen har kokt noen minutter tilsetter du fløte og rører den godt inn. En hel 1/3 kartong med fløte virker kanskje litt mye. Det er fordi det er litt mye. Men det blir så godt! Også er jo resten av retten ganske sunn, og man vil ikke bli for sunn. Det har man ikke godt av. Så egentlig kan man si at å tilsette 1/3 liter fløte er sunt. For andre ting enn bilringene, hengerumpen og grevinnearmene vel og merke.
 
Ha i kyllingbitene.

Rør dem godt inn i sausen og la dem bade i fløte, tomat og løk. Det liker de! La sausen koke i 5 minutter til.

Sånn! Da har fløten kokt litt inn, sausen har blitt litt tykkere og kyllingen har sugd opp alt det gode i sausen.

Da gjenstår det bare å spise (og å ta oppvasken, men det har vi vel mannfolk til, eller hva jenter?)

10 kommentarer:

  1. Åhh, ser nydelig ut:) Jeg elsker tikka masala.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for ksoeleg kommentar, Jeanette:o)
    Her oppdaga eg ein flott matblogg og...
    Tikka masalaen såg fabelaktig god ut...og spelttrekantana under her skal absolutt prøvast ut:o)
    Legg med til som følgar og føyar deg inn i bloggrollen min:o)

    SvarSlett
  3. Nå har vi nettopp fortært tikkaen og det var helt nydelig. Super og enkel oppskrift!

    SvarSlett
  4. Nam, så nydelig ut! Dette vil jeg lage:) Men jeg har ikke sånn fin form med rist under som du har. Funker det med vanlig ildfast form også? :)

    SvarSlett
  5. Det har jeg ikke prøvd... Men har du ikke rist til ovnen? Hvis du legger kyllingen på den, med stekebrett eller langpanne under med bakepapir i, så fungerer det like godt :)

    SvarSlett
  6. Hehe, klart jeg har rist til ovnen :D Tenkte ikke så langt *riste på hodet av seg selv*

    SvarSlett
  7. Da er det jo bare å lage i vei! Spar litt til meg da ;)

    SvarSlett
  8. Denne oppskriften har blitt vår favoritt:) I dag har jeg kjøpt hakkede tomater m/ basilikum og oregano ved en feil, så det skal bli spennende å smake..
    Og foresten, for en genial måte å tilberede kyllingen på! Blir veldig saftig og god.

    SvarSlett
  9. Flott å høre! Ja, elsker den kyllingen - fantastisk god!

    SvarSlett