torsdag 24. februar 2011

Risotto med chorizo og soltørket tomat

Jeg har skikkelig dilla på risotto om dagen og prøver derfor flest mulig kombinasjoner for å finne min favoritt. Denne ukens kandidat er en luring med chorizo og soltørket tomat i tillegg til alt det andre digge som hører hjemme i en risotto.

Til en porsjon trenger du: 
100 g risottoris, 1 liter grønnsaksbuljong, 1 løk, 40 g smør, 40 g parmesan, 50 g chorizo og en liten neve soltørkede tomater. Og pepper såklart! Og olje... Målene er cirka mål - juster dem etter din egen smak.

Begynn med å koke opp buljong.

Kutt opp løken.

Varm en dæsj olje og en spiseskje av smøret i en panne.

Ha i løken og surr til den er myk.

Ha i risottorisen og rør godt så den får sugd til seg olje og smør.

Hvis du har hvitvin heller du i et lite glass nå. Hvis ikke begynner du å helle på en øse med buljong.

La væsken koke nesten helt inn før du heller på neste øse. Fortsett til risen er kokt al dente.

Kutt chorizoen i skiver...

...og i trekanter. Sprøstek dem i en tørr stekepanne.

Riv parmesanen.

Når risen er ferdigkokt, tar du pannen av planten og har i resten av smøret, mesteparten av parmesanen og all den sprøstekte chorizoen.

Trodde du jeg hadde glemt tomatene? Neida. Sleng dem oppi NÅ!

Bland godt og rør til smøret og osten er smeltet. Ha risottoen over på en tallerken.

Strø over resten av parmesanen og nykvernet pepper. Server umiddelbart. Risotto venter ikke på deg, du venter på den!

2 kommentarer:

  1. Kjenner det er ALTFOR lenge siden jeg har hatt risotto nå... Denne så veldig god ut! Ble det din nye favoritt?

    SvarSlett
  2. Den var veldig god, men jeg tror sitronrisottoen er min all-time favoritt. Helt enkel og supergod til kylling :)

    SvarSlett