mandag 7. februar 2011

Rundstykker med havregryn

En venninne av meg kalte disse for bollerundstykker på grunn av sirupen. Høres ikke det godt ut? Er det en bolle, er det et rundstykke? Hvem vet... Disse smaker uansett fantastisk med brunost. Eller lemon curd. Eller blåbærsyltetøy. Eller...eller... Rundstykkene er gode, ok? Bare stol på meg og lag dem. Også nevner jeg, bare sånn på tampen, at de nesten er litt sunne, for det er havregryn i dem! Hah.

Til 20 rundstykker trenger du:
300 g havregryn, 400 g hvetemel, 1/2 liter melk, 1 ts salt, 75 g smør, 50 g gjær og 2 ss sirup.

Smelt smør og sirup i en kjele.

Bland sammen havregryn, hvetemel og salt.

Når smøret og sirupen er smeltet har du i melk og varmer opp blandingen til den er fingervarm.

Smuldre gjæren i en bolle og hell over smør-, sirup- og melkeblandingen. Rør til gjæren er oppløst.

Bland i tørrmiksen, hold igjen litt så deigen ikke blir for tung, men har for guds skyld i mer mel enn dette. FOR GUDS SKYLD!

Elt til deigen slipper bollen. Strø over litt mel og la den heve i 1 time.

Ferdighevet deig!
 

Ha deigen på benken og elt den litt.

Del den i to og form hver del til en avlang pølse.
 

Del hver pølse i biter.

Form hver bit til en bolle og legg dem tett i tett på et bakebrett.
 

Dekk rundstykkene med et kjøkkenhåndkle og etterhev dem i 30 minutter.
 

Pensle dem med vann og stek rundstykkene på 225 grader i 15 minutter.
 

Yumyum! Nybakt! Få ting er bedre.
 

Nytes umiddelbart.

5 kommentarer:

  1. Fin oppskrift og det ble gode rundstykker, men 400 gram mel er altfor lite. Jeg tipper vi brukte 550 gram i tillegg til det man strør på benken når man elter deigen.

    SvarSlett
  2. Takk for tilbakemelding!

    Mål på mel blir alltid sånn cirka pga fuktighet på melet, derfor må man prøve seg frem selv slik som du har gjort :)

    SvarSlett
  3. Jeg hadde oppi litt sammalt hvete grov, i stedenfor hvetemel da deigen ble litt for løs. Herlig resultat!

    SvarSlett
  4. Hei, eg lurte på hvor mange rundstykker fikk du ?

    SvarSlett
  5. Fantastiske rundstykker! Disse blir jeg å bake ofte!

    SvarSlett