tirsdag 15. februar 2011

No-knead: Sjokoladebrød

Man skal vel bo på Pluto for å ikke ha hørt om no-knead brødene. Jeg fikk endelig somlet meg til å kjøpe en jerngryte av «beste kvalitet» (hrm, Claes O.) og satte i gang ved første og beste anledning. Oppskriften er hentet fra Inas blogg. Hun kan vel nesten kalles Norges no-knead-ekspert. Brødet ble en stor suksess og jeg skal så absolutt prøve meg på andre varianter. Når så lite jobb kan gi et så luftig og smakfullt brød, så er det bare å genierklære hele no-knead filosofien!

Til et livsforandrende, ekstremt godt sjokoladebrød trenger du:
500 g hvetemel, 1 1/2 ts salt, 1/4 ts tørrgjær, 1 ss sukker, 2 dl vann, 2 dl melk og 150 g kokesjokolade + 40 g smør til fyll. Også 1 jerngryte.

Bland mel, salt, tørrgjær og sukker sammen i en bakebolle.

Ha i melk og vann.

Bland det godt sammen.

Dekk til deigen og la den heve på benken i 12 - 18 timer. Min stod i nærmere 24 timer og det gikk helt fint.

En eller annen gang mens deigen hever lager du fyllet. Brekk sjokoladen i biter og ha den i kjøkkenmaskinen.

Kjør til sjokoladen er malt til små biter.

Ha i mykt smør i terninger.

Kjør til en smulete blanding. La sjokoladen stå kaldt til du skal bruke den.

Da har deigen hevet seg stor og fin. Full av luft!

Legg deigen på et bakepapir strødd med mel.

Fordel litt av sjokoladeblandingen over.

Brett inn en og en kant...

...til sjokoladen er dekket.

Gjenta med sjokolade og bretting til du har brukt opp hele sjokoladeblandingen.

Slik så min deig ut etter siste bretting.

Dekk til deigen og la den heve i 2 timer til.

Etter 1 1/2 time setter du jerngryten i ovnen på 250 grader.

Deigen er ferdighevet!

Ta ut jerngryten og strø litt mel i bunnen. Velt deigen over i gryten. Det ser ikke særlig bra ut nå, men det blir bedre. Mye, mye bedre. Stek brødet i jerngryten på nederste rille med lokket på i 30 minutter.

Etter 30 minutter tar du av lokket og lar brødet steke videre i 10 minutter.

Ta brødet ut av ovnen og trekk inn duften av nybakt! Ingenting slår den.

Ta brødet ut av formen...

...skjær deg en skive og nyt. Knasende sprø skorpe, luftig og myk på innsiden og marmorert med deilig, mørk sjokolade.

5 kommentarer:

  1. Det brødet der har jeg siklet på lenge på Inas blogg :) Gleder meg til jeg skal prøve å lage det. Kanskje neste helg...

    SvarSlett
  2. Morsom vri. Husk at du kan skru av knotten til lokket, i og med at den bare tåler 230 grader :)

    SvarSlett
  3. Hehe, det tipset skulle jeg gjerne hatt litt før... Knotten sprakk den skjønner du!

    SvarSlett
  4. ånei! pannen var jo helt ny :/ kjedelig...

    SvarSlett
  5. Jepp... Men det var helt min feil - det stod i «bruksanvisningen» at den ikke tålte mer enn 230 grader. I didn't care...

    SvarSlett