lørdag 12. februar 2011

Store amerikanske sjokoladekjeks

Ok, så vet jeg ikke om disse kjeksene er ur-amerikanske. Men kjeks på denne størrelsen er bare nødt til å kalles amerikanske. Alt er større i USandA. Amerikanske, norske eller langtvekkistanske: Disse kjeksene er kjempegode! Litt crunch i kantene, myk og seig i midten.

Til 8 gigantiske kjeks trenger du:
175 g hvetemel, 1 ts bakepulver, 1 ts vaniljesukker, 125 smør, 75 g brunt sukker, 50 g hvitt sukker, 1 egg og 100 g kokesjokolade.

Smelt smøret i en kjele.

Ha alle de tørre ingrediensene i en bakebolle.

Sleng oppi det smeltede smøret og egget også.

Miksmaster det hele sammen.

Finn frem kokesjokoladen.

Del den i passe store biter. Jeg liker å dele dem i litt ulike biter for jeg liker å innbille meg at det gir et stort utslag på smaken på kjeksene. Det gjør det helt sikkert ikke. Jeg hadde brukt sjokoladedråper hadde jeg hatt det.

Ha sjokoladebitene i bakebollen med kjeksdeigen.

Kjør miksmasteren til sjokoladen er godt blandet inn.

Det er så deilig å se fettet som glinser. Jeg kjenner bilringene vokser allerede.

Form deigen til åtte kjeks. Pass på at de har plass til å flyte utover. Klem dem litt flate.

Kjeksene stekes midt i ovnen på 200 grader i 10-12 minutter.

Avkjøles på rist. Ta med deg et par bort til TVen sammen med et glass melk og vær glad for at du har trent i dag.

3 kommentarer:

  1. Oh, yeah! disse skal jeg lage :)

    SvarSlett
  2. Det må du! Jeg ble litt bekymret for jeg syns deigen ble så mørk, men det ble KNALLGODE :D

    SvarSlett
  3. skal lage det nå :D fin blogg :) !

    SvarSlett