lørdag 5. februar 2011

Kikertsuppe med harissa

Etter kveldsskift, fire timer søvn og dagskift var det ikke mye giddis igjen til middagslaging. Det ville jeg heller ligge på sofaen og stappe i meg sjokolade og chips. Det var i går! I dag er en ny dag med tid og ork til middag. Vi kjører vegetarisk lørdag (for en gangs skyld) med en deilig suppe full av grønnsaker, krydder og harissa før det blir ut på litt tull og fanteri i kveld.

Til fire porsjoner trenger du:
1 gulrot, 1 selleristilk, 1 rødløk, 4 hvitløksfedd, 2 ss harissa, 1 boks kikerter, 1 ss spisskummen og 7 dl vann.

Skjær gulroten i terninger.

Finhakk stangsellerien. Jeg er ikke så glad i store stangselleribiter, men om du ikke har noe i mot det, skjærer du den bare i terninger som gulroten.

 Skjær rødløk i terninger.

Og det samme med hvitløken.

Smelt en spiseskje smør i en kasserolle.

 Ha i alle grønnsakene...

...og harissa.

Bland godt sammen. Smør + grønnsaker = herlig lukt!

Krydder må vi ha også!

Rør godt igjen.

Skyll kikertene godt. Jeg fant nylig ut (treig, ja) at de har salt i boksene med kikerter! Hva er det godt for? Har sett at de har en økologisk type uten salt på Meny, må nok kjøpe den neste gang! Liker å tro jeg skyller vekk litt av saltet ihvertfall...

 Hell kikertene i suppen.

Mmm, en deilig miks av grønne saker! La det koke opp og småkoke i 10 minutter.

Smak til med salt og pepper. Fordel den krydrede suppen i boller, eller har den i suppeterin om du er så heldig å ha en!

Den ser god ut up-close også! Tenk det. Server gjerne med spelttrekanter.

2 kommentarer: