fredag 25. februar 2011

Chili con carne

En av mannen i husets favoritter. Jeg serverer den med ris selv om det kanskje er helt «feil». Men hva betyr vel det? For meg handler matlaging om å finne sammensetninger som fungerer for MEG og da betyr det mindre hva som er riktig eller galt i gastronomenes øyne.

Til fire porsjoner trenger du:
2 små løk, olje, 2 hvitløksfedd, 1 chili (eller mer hvis du liker det HOTHOTHOT), 400 g karbonade- eller kjøttdeig, 1 kjøttbuljongterning, 1 dl vann, 1 dl tomatpuré, 1 ts oregano, 1 ts chilipulver, 1 boks tomatbønner, kajennepepper, salt og pepper. Og ris.

Kok ris etter anvisning på pakken.

Finhakk løk.

Surr løken i olje i en stor panne eller gryte.

Finhakk chili og hvitløk.

Ha chili og hvitløk i pannen med løken.

Ha i karbonade- eller kjøttdeig.

Del opp karbonadedeigen og stek godt.

Ha i tomatpuré, vann, buljongterning, oregano og chilipulver.

Bland godt og la det surre noen minutter.

Hell over tomatbønnene.

Rør godt og la alt varmes opp til kokepunktet. Smak til med kajennepepper, salt og pepper.

Server sammen med risen og eventuelt salat og godt brød. Her er mannens tallerken...

...og her er min. Vi liker å «mix it up» med forskjellig servering. Litt parmesan på toppen skader ikke. Hvis ikke du er min samboer og dermed hater det. Hadde jeg hatt rømme eller crème fraîche hadde jeg lagt en klatt på toppen.

2 kommentarer:

  1. Artig, jeg hadde tenkt å ha chili con carne imorgen :P

    SvarSlett
  2. Hei!! meg igjen! haha. Jeg laget dette på skolen med en skolekamerat. Bønnene falt ikke i smak hos min sidekamerat .Vi hadde en annen en også, han sa ikke stort om maten. Jeg syntes det var kjempegodt!!! Legg til : Petter Weisethaunet på facebook , så kan vi diskutere matoppskrifter!! Håper du legger meg til . Kan ikke vente med å bli chili con kjent med deg!!

    SvarSlett