onsdag 16. februar 2011

Risotto med reker

Risotto er typisk alene-hjemme-mat. Jeg har en mann som IKKE LIKER PARMESAN! Han påstår at det overdøver alle andre smaker i en rett. Noe som er SÅ usant! Parmesanost er som pepper - den gjør alt bedre! I denne risottoen er det masser av både parmesan og pepper. Også reker da.

Til en porsjon trenger du:
100 g risottoris, 1 liter grønnsaksbuljong, 1 dl hvitvin (jeg har matvin, for jeg...hrm...liker ikke vin... Du kan godt kutte vin og bare bruke buljong istedenfor, det er ikke noe problem!), 1 løk, 1 selleristilk, 1 liten vårløk, så mye reker du vil ha (jeg hadde 200 g med skall, 60 g uten skall), olivenolje, 40 g smør og parmesan, salt og pepper etter egen smak.

Kok opp buljongen. Kutt opp løk og selleristilk. Varm en spiseskje smør og en dæsj olivenolje i en panne. Ha i løk og stangselleri.

Etter løk og selleri har surret noen minutter, har du i risen.

Bland godt og la risen suge opp smør- og oljemiksen.

Hell i hvitvin og la den koke helt inn.

Buljongen burde nå ha kokt opp. Ha i en øse om gangen. La det koke nesten helt inn før du har i en ny. Pass på å røre ofte og mye.

Rens rekene. Jeg skyller dem litt også, fordi jeg er litt redd for rekebæsj. Jeg burde kanskje ikke si bæsj i en matblogg? For sent nå...

Kutt rekene i mindre biter. Skal du servere risottoen til andre enn deg selv, kan du ta vare på noen hele til å pynte med. Mitt mål var å få maten i magen så fort som mulig, og da er pynt bare i veien.

Etter at risen har kokt i omtrent et kvarter kan du begynne å smake. Er den ferdig går du videre. Hvis ikke, gi den litt mer tid og buljong.

Ta pannen av varmen og ha i resten av smøret. Rør det inn så det smelter.

Kutt vårløk i skiver og skjær av flak av parmesanen. 

Ha vårløk, parmesan og reker i risottoen.

Bland godt og kvern over pepper. Masse, masse pepper. Smak til med salt.

Ha risottoen på en tallerken og ha på mer pepper og parmesan. Kjør på! Høyt parmesan- og pepperforbruk er ikke noe å være flau over.

3 kommentarer:

  1. Reker av alle ting... Liker du det da? Men jeg må innrømme at det ser godt ut selv om det er reker i :P

    SvarSlett
  2. Jeg ELSKER reker! Begynte i sommer :)

    SvarSlett
  3. LIKER ikke parmesan? En slik mann hadde ikke blitt lenge i mitt hus. Parmesan, pepper, sitron, salt, basilikum, hvitløk... Livets goder som man aldri får nok av <3

    SvarSlett