torsdag 3. februar 2011

Harissa

Harissa er en nordafrikansk chilipuré. Den kan for eksempel brukes som saus til pasta eller på pizza, som marinade eller i supper for en liten piff. Min versjon er ikke så sterk som originalen, jeg liker å smake det som faktisk er i pureen og ikke bare HOTHOTHOT-HVORERVANNET?!

Følg med, imorgen skal jeg bruke den i en knallgod suppe!

Til omtrent 5 dl trenger du:
1 ss koriander, 1 ss spisskummen, 1 1/2 paprika, 6 ss hakket mynte, 5 hvitløksfedd, 3 røde chili, saften av 2 lime, 2 dl olivenolje, salt.

Hell olivenolje i en bolle.

Tilsett spisskummen og koriander.

Kutt opp lime...

...og press ut saften.

Ha limesaften i bollen med olivenolje og krydder. Bland det godt sammen med visp.

Finhakk hvitløk.

Ha dem i bollen.

Chili! Kutt av endene, del dem i to og skrap ut frø.

Deretter hakker opp du chiliene...

...og har dem i bollen med restene av folksa.

Skjær ut stilken på paprikaene.

Del i to.

Fjern hinnene.

Skjær i strimler, finhakk og sleng dem også i bollen.

Finn frem mynte og hakk den opp, med stilker.
 
Da er hakkingen overstått! Rør hele gjengen godt sammen i bollen.

La oss se litt nærmere på dem. Hey guys! You look delicious!

Finn frem en stavmikser, kjøkkenmaskin, blender, det du måtte ha og mos blandingen til puré.

Harissa, folkens!

4 kommentarer:

  1. Spennende! Hvor har du funnet denne oppskriften? Gleder meg til å se pastaretten :)

    SvarSlett
  2. Det er en redigert versjon av en oppskrift fra Familiekokeboken :)

    SvarSlett
  3. Hvor lenge kan en ha denne i kjøleskap tror du?

    SvarSlett
  4. En uke tenker jeg, i lukket boks da så klart.

    SvarSlett