tirsdag 8. februar 2011

Biffpreik og stroganoff

Jeg har ikke peiling på biff. Sier det rett ut. Ingen aning. Hver gang jeg skal steke biff blir den enten tørr eller rå og det ender med at middagsgjesten(e) må spise seg mett på tilbehør. Jeg har lest gode råd i kokebøker, i blogger og sett matprogrammer. Hjelper ikke. Biff hater meg. Det er kun en ting jeg får til, biff kuttet i strimler. Her kunne jeg imponert med økologisk kjøtt fra egenslaktet okse. Men nei. Hellstrøm, se vekk nå. Jeg bruker enkelt og greit ytrefilet fra Kiwi, pakket i vakumpakket grønn plast. Go' helg? spør du. Jepp. Så lenge sluttresultatet blir bra, bryr jeg meg ikke om at de ligger i en kjøledisk med et stort skilt hvor det står «Max 10 per kunde!» på.

Uansett! Disse grønnpakkede kjøttstykkene kan helt fint brukes til en digg stroganoff. Til to personer trenger du:
2 stk go' helg type ytrefilet (eller 300 g valgfri biffkjøtt), 2 hvitløksfedd, 2 løk, 3 middels store sjaminjong, 1 ss tomatpuré, 2 dl fløte, 1 ts paprikapulver, salt og pepper. (Ikke tenk så mye på datoen på fløten. Bare ikke gjør det. Nå gjør du det.)

Pakk ut ytrefiletene.

Skjær kjøttet i strimler på omtrent 1 cm tykkelse.

 Varm olje og smør i en stekepanne og ha i strimlene.

 Stek dem kjapt på begge sider og ha i paprikapulver, salt og pepper.

Ikke la kjøttet steke for lenge. Tørt er ut.

Mens kjøttet gjør sitt, ordner du grønnsakene. Skjær hvitløksfedd i skiver.

Kutt løk...

...og sjaminjong i passe store biter. Slik du liker det best. Jeg er snill, eller hva?

Legg de ferdigstekte biffstrimlene på en tallerken.

Uten å vaske eller fjerne NOE fra stekepannen, ha i sopp, løk og hvitløk.

Bland godt slik at alle får smake på godsakene. Smør, olje, kjøttsaft og krydder!

Ha i en klatt med tomatpuré.

Bland godt og surr til løken er myk.

Ha i fløte. Her nytter det ikke med mat«fløte». The real deal only! Kremfløte tykner og koker inn (det betyr kanskje det samme?), mat«fløte» kan fort skille seg ved for høye temperaturer.

Ha biffstrimlene tilbake i pannen og la det småkoke i 5 - 10 minutter.

Da ser stroganoffen slik ut. Får du vann i munnen? Jeg også!

Server med ris. (Du vil ha en trinn-for-trinn-oppskrift på hvordan man koker ris? OK. Kok opp vann. Ha i boil-in-bag. Kok angitte minutter. Server. Det er vanskelig, men jeg har trua på ræ.)

3 kommentarer:

  1. Mmm, denne såg alldeles nydeleg ut:o)
    Chorizo til fisk var verkeleg ein høydare...så det skal utforskast vidare på andre fiskeslag!!

    SvarSlett
  2. dette ser godt ut jeg trur jeg skal lage det selv hjemmer ;-)

    SvarSlett
  3. Det må du, stroganoff er kjempegodt!

    SvarSlett