onsdag 9. mars 2011

Focaccia

Ah, focaccia. Frister det med fersk, varm, oljete og salt focaccia? Dyppet i suppe? Med grillet kylling, tomat og salat? Ved siden av spaghetti og kjøttboller? Bare som den er? Ja takk - all of the above!

Til et brød trenger du:
6 dl vann, 1 dl olje, 25 g gjær, 2 ss honning, 1 ss salt, 1 kg hvetemel og salt med krydder til topping. Har du ikke krydret salt kan du bruke havsalt og for eksempel rosmarin.

Varm opp 1/2 dl av oljen og alt vannet til fingervarmt.

Smuldre gjæren i en bolle og ha i honning.

Rør ut gjæren og honningen i litt av vannet.

Hell i resten av vannet. Ha mesteparten av melet i bollen.

Jobb deigen sammen til den slipper bollen. Elt den smidig.

La deigen heve i 1 time.

Når deigen er ferdighevet, elter du den litt på en melet benkeplate. Press den deretter ut i en smurt form. Min måler 30 x 22, men du kan godt bruke en vanlig langpanneform. Da vil du få et litt lavere brød enn mitt.

Bruk fingrene og lag fordypninger i deigen.

Bruk resten av oljen til å pensle deigen med.

Strø over godt med krydret salt. Hadde jeg ikke hatt en mann som hater soltørket tomat, ville jeg presset noen ned i deigen nå.

La brødet steke midt i ovnen på 180 grader i 20 - 25 minutter. Lager du focacciaen i langpanne holder det med 15 - 20 minutter.

Legg brødet på en skjærefjøl. Beundre hva du nettopp har laget. Jeg gir deg en klapp på skulderen - you did good.

Av ukjent grunn skjærer jeg alltid av alle kantene. Og spiser dem med en gang. Jeg løy, det er ikke av ukjent grunn. Det er fordi jeg vil ha varm, fersk og luftig focaccia så fort som mulig.

Hvis jeg skal bruke brødet ved siden av suppe, lasagne eller gryterett, skjærer jeg den i skiver. Hvis jeg skal bruke det til sandwich, skjærer jeg den i kvadratiske stykker.

1 kommentar: