torsdag 24. mars 2011

Horn med mozzarella og hvitløkspølse

Jeg hadde egentlig lyst å fylle disse hornene med mozzarella og chorizo, men på Meny hadde de kun én chorizosnabb igjen og den hadde gått ut på dato i januar. Æææsj. Men så fant jeg en spennende hvitløkspølse og da ordnet alt seg likevel! Men for all del, har du chorizo så bruk gjerne det!

Til åtte horn trenger du:
40 g smør, 3 1/2 dl vann, 25 g gjær, en klype salt, ca 500 g mel, 100 g mozzarella og 75 g hvitløkspølse eller chorizo (eller bare ta det du har, kokt skinke skjært i biter for eksempel). Hvis du vil ha grovere horn, kan du bytte ut halvparten av melet med sammalt hvete grov.

Smelt smør og ha i vannet. Varm til blandingen er fingervarm.

Smuldre gjæren i en bolle. Ha i salt.

Hell over smør- og vannblandingen og bland til gjæren er løst opp.

Ha i nesten alt melet.

Bland til deigen slipper bollen. Ha eventuelt i resten av melet om deigen er for våt. Dekk til deigen og la den heve i omtrent 30 minutter.

Mens deigen hever deler du mozzarellaklumpen i åtte, omtrent like store biter.
 

Skjær åtte skiver av pølsesnabben. En mer enn på bildet altså. Telling er ikke min sterke side. (Takk Gud for CashGuard på jobb!)

Del hver skive i åtte. Kun fordi det passer så bra. Åtte horn, åtte biter mozzarella og åtte skiver med hvitløkspølse som er delt i åtte. Åtte, åtte, åtte. Og DER mistet ordet sin betydning.

Da burde deigen ha hevet til dobbel størrelse.

Ha deigen på en melet benkeplate.

Elt deigen lett og trykk den flat.

Finn frem kjevlen og kjevl deigen til en runding på omtrent 30 cm i diameter.

Bruk en pizzakutter og del deigen i åtte.

Riv opp en mozzarellabit og fordel dem sammen med åtte biter hvitløkspølse på en deigtrekant. Gjenta med resten.

Rull deigbitene sammen fra den tykkeste delen og innover til du har et horn. Press endene rundt fyllet godt igjen, så ikke noe renner ut mens de steker. Legg hornene på en bakeplate og pensle dem med vann. Stek midt i ovnen på 200 grader i 20 minutter.

La hornene avkjøles litt før du spiser dem alle sammen før noen andre får smake. Muhaha.

Jeg fulgte tydeligvis ikke mitt eget råd. Men det gjør ingenting for stekt ost smaker knallgodt.

Neste gang skal jeg prøve å sprøsteke pølsebitene før jeg har dem i hornene. Eller DU kan prøve det og si meg hvordan det smakte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar