søndag 27. mars 2011

Peanøttcupcakes

Muffins til ære for min lillesøster som har bursdag i dag! Siden hun er i Bergen og jeg er i Skien, må jeg lage mitt eget lille bursdagsbesøk. Jeg har gave, jeg har muffins og jeg har strøssel. Det betyr bursdag!

Til 16 muffins trenger du:
50 g mykt smør, 225 g lysebrunt sukker (vanlig sukker fungerer helt fint også), 115 g peanøttsmør, 2 egg, 1 ts vaniljesukker, 2 ts bakepulver, 1 dl melk og 225 g hvetemel.
Til glasuren trenger du: 200 g kremost, 25 g mykt smør og 225 g melis.

Sett ovnen på 175 grader.

Ha smør, sukker og peanøttsmør i en bolle. Bland det godt sammen.

Ha i et egg om gangen, rør godt mellom hvert egg.

Hell i melk.

Ha i mel.

Bland røren godt sammen.

Sett 16 doble muffinsformer på et stekebrett.

Bruk to skjeer og ha røren i formene.

Stek muffinsene midt i ovnen i 20 minutter.

Mens muffinsene avkjøles lager du glasuren. Ha kremost i en bolle og mos den sammen.

Ha i smør og bruk en gaffel til å blande det inn i osten. Pass på at smøret er veldig mykt slik at du ikke får klumper med smør i glasuren.

Sikt melisen og dytt gjennom eventuelle klumper.

Bland inn litt og litt melis...

...til du har en jevn glasur.

Vent til muffinsene er avkjølt og smør på glasuren.

For å lage bursdagsmuffins: Ta en muffins med glasur...

Lag en snurr med sjokoladesaus (Freias sjokoladetopping fungerer fint) og strø på strøssel.

Spis og tenk på bursdagsbarnet.

2 kommentarer: