onsdag 2. mars 2011

Skillingsboller

Hvorfor er det sånn at når man skal til Gran Canaria om litt over en uke og prøver å få kroppen i bikiniform så har man utelukkende lyst på boller, kjeks, kake og pasta? Det ene øyeblikket tenker jeg: «JA! Dette skal jeg klare! Bare den siste bilringen igjen!» og neste øyeblikket er det: «Man lever bare en gang. Skal jeg ikke kunne unne meg en liten bolle en gang? Jo, jeg skal jo trene senere i dag uansett!». Dumme meg, jeg lurer meg selv trill rundt! 

Det var dagens innblikk i mine utenomjordiske problemer. Stakkar, stakkar meg.

Over til grunnen til dagens frustrasjon: Skillingsboller! Dette er mamma sin oppskrift og bedre skillingsboller får du ikke. 

Til 24 stykker trenger du:
Boller: 100 g smør, 5 dl melk, 1 pakke gjær (gjerne rød!), 1 dl sukker og ca 750 g hvetemel.
Fyll: 50 g smør, 8 ss sukker, masse kanel.

Smelt smøret.

Ha i melk og la det varmes til omtrent 37 grader. 

Hell smør og melk over gjæren som du har smuldret i en bolle. Rør til gjæren er løst opp.

Hell i sukkeret.

Ha i mesteparten i hvetemelet.

Ha i mel til deigen slipper bollen. Dekk til deigen og la den heve i en halv time. Hva passe vel bedre enn å bruke hevetiden på en telefonsamtale med mamma?

Da er deigen ferdighevet og du har fått vite siste nytt på hjemmefronten.

Ha deigen på en melet benkeplate og elt den lett.

Del deigen i to og kjevl ut en av delene.

Deigen skal være som et rektangel. Omtrent ihvertfall.

Smelt smøret til fyllet.

Pensle deigen med halvparten av smøret.

Dryss over 4 ss sukker...

...og masse kanel.

Da ser deigen plutselig slik ut! Edit: Nå pleier jeg å lage fyllet litt annerledes, sjekk her!

Nå skal det rulles. Rull deigen stramt mot deg.

Da sitter du igjen med en slik en. 

Den skjærer du i ca. 15 skiver. Hvis du vil ha større boller, skjærer du tykkere og færre skiver.

Fordel bollene på en bakeplate. Gjenta med den andre delen av deigen. Sett stekeovnen på 175 grader. La bollene etterheve mens ovnen blir varm.

Stek bollene midt i ovnen i 15 minutter. Har du laget større boller, må de selvsagt steke lenger.

Det beste med skillingsboller er smøret, sukkeret og kanelen som har gjort lure greier i ovnen og blitt deilig og klissete!

Enhver bergenser med respekt for seg selv spiser skillingsboller på den riktige måten. Ikke noe del i to. Ikke noe tygg inn i bollen. Fra ytterst til innerst, rundt og rundt er den eneste riktige måten! Ikke kom og si at jeg ikke lærer deg noe.

4 kommentarer:

  1. Jippi, Gran Canaria om 10 dager! Mammas skillingsboller er de beste :)

    SvarSlett
  2. Ja, de var kjempegode!!! Den beste oppskriften jeg har prøvet!!

    mvh
    Lillian

    SvarSlett
  3. nam nam :D
    de var kjempe gode ;)
    men råder folk til å la deigen heve i 15 minutter ekstra uansett ;)

    Ruby

    SvarSlett